Rosacea

Wat is rosacea?

Rosacea is een huidaandoening waarbij roodheid en ontstekingen in het gezicht zichtbaar zijn. Het ontstaat met name bij vrouwen tussen de 25 en 60 jaar. Hoe mensen rosacea ervaren wisselt per persoon. De een heeft meer last van de roodheid en warmte in de huid en bij de ander staan de ontstekingen meer op de voorgrond. Sommige mensen ervaren ook jeuk op de huid en bij de ogen.

Hoe ontstaat rosacea?

Rosacea is een chronische huidaandoening. De exacte oorzaak is helaas nog niet bekend. Er gaan veel verschillende theorieën rond wat de oorzaak zou kunnen zijn. Zo weten we uit onderzoek, maar ook uit praktijkervaring dat onder andere voeding, leefstijl, stress, huidproducten, medicijnen en uv-straling invloed kunnen hebben op het huidbeeld.

Hoe ontstaat rosacea?

Intakegesprek: Tijdens een intakegesprek proberen we te achterhalen wat de mogelijke oorzaken van de uiterlijke kenmerken zijn. Dit doen we door middel van een vragenlijst in combinatie met een huid- en collageenscan. Op basis van dit gesprek geven we een eerlijk advies over de te verwachten resultaten.

Stap 1: Om de huid te kunnen verbeteren en behandelingen optimaal te laten aanslaan kijken we eerst in welke conditie de huid is. De huid- en collageenscan geven al veel informatie. Daarnaast meten we door middel van een vingerbloedtest de doorlaatbaarheid van de cellen en de balans tussen omega 3 en omega 6. Balans tussen deze essentiële vetzuren is belangrijk om de ontstekingsreactie bij rosacea onder controle te krijgen/houden. Voordat we cosmedische huidproducten adviseren gaan we eerst van binnenuit aan de slag.

Stap 2: Wanneer de cellen van goede kwaliteit zijn gaan we door naar een productadvies op maat. Hierbij kijken we welke symptomen op de voorgrond staan en welke ingrediënten nodig zijn om de huid te verbeteren. Wij werken uitsluitend met cosmedische huidproducten. Bij rosacea willen we vooral vitamine A en C in de cellen hebben. Vitamine A vermindert ontstekingen en vitamine C werkt versterkend op de bloedvaten in de huid.

Stap 3: Na het opstarten met huidproducten gaan we kijken of aanvullend behandelingen nodig zijn.

Wil je meer weten over de behandeling van rosacea? Plan een intakegesprek in onze huidkliniek of neem contact op voor meer informatie.

Inhoud

Kennisbank

Snel en makkelijk nieuwe huidproducten bestellen?

O.a. Image Skincare, Environ & ZO Skincare? Ga naar onze webshop.